Rīgas Domā skanēs koncertprogramma “Magnificat. BACH”
Piektdien, 2022. gada 22. aprīlī, plkst. 19.00 Rīgas Domā gaidāma krāšņa divu koru, solistu un ērģeļu saskaņa koncertprogrammā “Magnificat. BACH”.
Koncertprogrammā satiksies Dziesmu svētku virsdiriģentes Agitas Ikaunieces-Rimšēvičas vadītais Ziemeļrīgas apvienības VEF Kultūras pils “Jasmīnas koris” (diriģents arī R. Gulbis, vokālais pedagogs V. Pakalniece) un Carnikavas jauktais koris “Vēja balss”, kura mākslinieciskais vadītājs ir Jurģis Cābulis – Rīgas Doma kora skolas kordiriģēšanas nodaļas vadītājs, vairāku starptautisku konkursu laureāts un viens no 2023. gada Dziesmu svētku virsdiriģentiem. Abiem koriem pievienosies arī Rīgas Doma mūzikas direktors un divu Lielo mūzikas balvu laureāts, ērģelnieks Aigars Reinis, kā arī virkne izcilu Latvijas solistu: Ieva Parša (alts), Inese Romancāne (soprāns), Viktorija Pakalniece (soprāns), kā arī Matīss Circenis (bass) un Mārtiņš Zvīgulis (tenors).
Koncerta programma veidota galvenokārt ap Marijas slavas dziesmu “Magnificat” jeb augsti slavē Kungu, mana dvēsele! gan A. Vivaldi, gan J. S. Baha mūzikā. Kā lielisks papildinājums būs arī skaņdarbi no unikālās 17. gadsimta dziesmu grāmatas, ko sakārtojis un izdevis Ilūkstes priesteris, jezuīts Georgs Elgers. Tā ir īpaša ne tikai ar to, ka ir pirmais nozīmīgais baznīcas melodiju krājums Latvijas teritorijā, bet arī ar īpatnējo 17. gadsimta latviešu valodu, ko varēsim izbaudīt 22. aprīļa koncertā dziedājumos “Jesus Dulcis” (Jēzus saldā pieminēšan’) un “Kristus ir augšamcēlies paties’”.
“Koncerta centrā liktais Johana Sebastiāna Baha komponētais “Magnificat” pirmajā veidolā pirmatskaņots 1723. gada Ziemassvētkos tas bija pirmais gads, ko Bahs pavadīja Leipcigā Sv. Toma baznīcas kantora amatā. Kaut kad ap 1730. gadu Bahs pārstrādāja “Magnificat tādu”, kādu pazīstam to mūsdienās (citstarp, nomainot tonalitāti no Mibemolmažora uz Re mažoru). Alberts Šveicers norāda uz simbolu blīvumu šajā sacerējumā te vairākkārt izmantots prieka motīvs, kā arī augšupejoša vai lejupejoša skaņu kustība semantiskā saistībā ar teksta norādēm uz vareniem darbiem vai, gluži otrādi, uz varenajiem, kas gāzti no troņa. Skaņdarbs ir neticami lakonisks un koncentrēts nepilnas pusstundas laikā te ģeniālā kārtā nomainās teju visi iespējamie dvēseles un prāta stāvokļi, kas vien var piemeklēt cilvēku. Ievērojams ir kontrastiem bagātais daļu līdznostatījums un palaikam attacca saistījums, kā arī apļa kompozīcija, kur finālā skan tas pats mūzikas materiāls, kas sākumā, tādējādi noapaļojot kompozīciju un padarot “Magnificat” par, gribētos apgalvot, Baha vispilnīgāko vokāli instrumentālo skaņdarbu,” stāsta Orests Silabriedis.
Biļetes uz koncertprogrammu “Magnificat. BACH” iespējams iegādāties “Biļešu paradīzē” un Rīgas Doma kasē.